Till och i Havanna

Fler: Till och i Havanna  Bussresans första dagar  Niagarafallet   Havanna 2 med Pinar del Rio  Varadero med avslut   Summering & Hotellrecension

Tisdag 8 mars 2016

Tidigt gick jag upp, FÖR tidigt för mig alltså, redan 03:00, men 04:05 gick bussen från Liljeholmen via Hornstull till Arlanda. Duschat hade jag gjort innan jag gick la mig i går, packat likaså. Men vet ju inte hur man reagerar så tidigt. Men jag gjorde om det nu med. Ja, inte packade igen, bara kompletterade med det sista. Dessutom hade jag förberett frukosten så gott det gick, så det gick bra det med och till Arlanda kom jag, checkade in och flög till Paris och Charles de Gaulle. Planet gick ungefär som planerat, ingen försening där inte. Förseningar blev det senare så de dög.

Ca 9:30 var jag klar med utcheckning i Paris och traskande genom ny passkontroll etc. och väntan på nästa plan vidtogs. Det var en cirka fem timmars väntan. Lång tid, speciellt med tanke på den tidiga uppstigningen hemma. Planet skulle gå 14:05 var det tänkt men 14:05 stod jag fortfarande och väntade på att få gå ombord. Så småningom blev det i alla fall klart, och jag fick traska in till min plats och cirka 15:30 lyfte vi för den långa färden till Havanna på Kuba. Eller i Kuba… Kuba består ju av 4 195 öar, varav Havanna ligger på den största ön som heter just Kuba, 105 000 km2 enligt NE. Total areal på landet är knappt 111 000 km2.

På planet blev det en matbit, men jag var för trött för att notera var det var, och till det tog jag resans första öl, en 355 ml Heineken som snabbt slank ner i magen. Tre filmer konsumerade jag på skärmen framför mig, men fråga inte vilka det var. Det minns jag inte, var bara till för att få tiden att gå. Strax för midnatt – svensk tid – närmade vi oss Havanna, för då serverades lite snacks. Fram emot halv två på morgonen – fortfarande svensk tid – landade vi och taxade in till gaten. Sedan blev det till att ställa sig i en lång kö till immigrationen där passet stämplades. Mycket resenärer var det, men många kom för att förflytta sig till kryssningsbåtar också, för de hade numera fått tillstånd att lägga till i Kuba, och en hel del färder utgick från just Havanna.

Efter passkontrollen var det dags för säkerhetskontroll. Jo, riktigt. Bagaget röntgades och jag fick traska igenom en metalldetektor. För att komma in i landet! Strax efter 2.00 var jag äntligen inne i landet och började vänta på ryggsäcken. Det tog tid, och var varmt. 03:00 – 24 timmar efter det att jag steg upp hemma i Hornstull – kom äntligen ryggsäcken. Var hade de hållit på med i ca 90 minuter efter landningen? Kanske var det ett regeringsplan som landade ungefär samtidigt som vi som fått all uppmärksamhet?

Raskt ut till Juan - vår svensktalande turledare från Nicaragua… - och den obligatoriske lokala kubanske guiden Giron som alla grupper måste ha. 03:30 började vi samlas runt honom, och han berättade var vi kunde växla pengar och var bussen stod. Buss nummer 3917 skulle vi leta efter. Ut och växlade 100€ och fick 105,70CUC för dem, 1 CUC är alltså ungefär 10 kronor. 03:25 satt jag så på bussen och inväntade resten. 27 skulle vi vara, men 2 hade kommit tidigare, och 4 sydlänningar hade åkt från Kastrup till Paris för att ta samma flyg som vi. Deras bagage kom inte. Först. I nästan 1,5 timmar satt jag på bussen innan vi blev klara och kunde fara in till hotellet Park. Hm… senast jag bodde på ett hotell på en ö var för ett par veckor sedan. Då hette hotellet Park. Park Alandia i Mariehamn, nu Park View i Havanna.

Under färden in till hotellet berättade Nicaraguanen Juan – på perfekt svenska, han var uppvuxen i Sollentuna – lite om regler och förhållningsorder här på Kuba och vad som gällde om framförallt toapapper, incheckningen och morgondagen. Efter en dryg halvtimmes färd nådde vi så hotellet, lämnade bagaget i receptionen, fick våra nycklar till rummen, pekade våra väskor för piccolon, och tog hissen upp till restaurangen på top-flor för kvällsmaten. Kvällsmat? Klockan var ju 5:30 på morgonen svensk tid. 23:30 kubansk tid. Vi var kraftigt försenade. Cirka 6:40 kunde jag så ta hissen ner till våning 4 och ta mitt rum i besittning. Där var ryggsäcken, ditburen av piccolon. Då var det nästan 29 timmar sedan jag gick upp hemma. Efter uppackning etc. var det nu skönt att krypa till sängs. Äntligen fick man sova. En stund.

Onsdag 9 mars 2016

Trots den sena tiden igår, och den långa dagen, var jag uppe cirka kvart över sex, kubansk tid, och gjorde mig i ordning för dagen. Började sedan nere i receptionen för att hämta nyckeln till kassaskåpet. Det gick smärtfritt. Efter att låst in mina värdehandlingar där tänkte jag ta hissen till takvåningen för frukostintag. Det funkade inte. Jag tryckte på upp-knappen, men hissen kom aldrig. Till slut tryckte jag på ned-knappen och då kom hissen. Men tyvärr gick den ända ner till receptionen innan den gick upp igen. Men så småningom var jag uppe vid takvåningen. Där stod ungefär halva gruppen och väntade i det lilla utrymmet mellan hissen och restaurangen. De hade inte riktigt öppnat ännu, men eftersom det kom fler och fler från gruppen, öppnade de snart insläppet trots att de inte var riktigt klara ännu. Magnifik utsikt över staden var det därifrån kunde jag konstatera, något jag inte noterade natten innan. Inte konstigt alls, då var det ju mörkt, nu ljust.

Efter frukosten traskade jag runt i omgivningarna ett tag för att insupa atmosfären. Ungefär 8:30 startade så dagens begivenheter med en kort bussfärd till gamla Havanna och vi gick av bussen för att traska till fots några timmar. Det var både det ena och det andra som förevisades, och räkna upp allt här skulle inte vara intressant, eller? Några sevärdheter var: Hotellet där Fredrika Bremer bodde, ett hotell Ambos Mundos där Hemingway ofta bodde innan han köpte ett hus – Finca Vigia – i en av Havannas förorter. En vapenaffär, ja tidigare alltså, där ett blodigt uppror skett, och staty av och hemmet till Simon Bolivar. Även Plaza de San Francisco Asis med den vackra kyrkan, Plaza Vieja med de gamla kolonialtidsbyggnade och Plaza de la Catedral med katedralen besöktes.

Strax efter middagstid intog vi så gamla kläder. Eller lunch om ni så vill – direktöversatt från spanska blir det just ”gamla kläder”, eller något liknande sa Juan. Lunchintaget skedde på en restaurant som hette La Mina vid stadens äldsta torg strax intill Castillo de la Real Fuzera, Plaza de Armas där både stadsmuseet och guvernörpalatset ligger. Efter lunchen fortsatte sightseeingen, men nu till buss. Vi for runt i de yttre delarna av Havanna, bl.a. Revolutionstorget, stadsdelen Miramar för ”eliten” och for under floden till El Morro, fästningen på andra sidan. Trötta kom vi så tillbaks till hotellet strax efter 16:00, Efter en stunds vila på rummet for jag ner till lobbybaren för en öl. Det blev en flaska Cristal, som var varm.

Efter ett tag kom det fler och fler från gruppen till lobbybaren, och så cirka 19:00 startade vi traskandet igen, denna gång till kvällens matställe som låg en dryg halvtimmes promenad från hotellet. På vägen dit vi skulle äta, passerade vi La Floridita som Hemingway hade som favorithak. Åter till vårt hotell kom vi strax före 22:00. Då blev det raskt till att lägga huvudet på kudden.